Nie ma potrzeby składania przez emerytów czy rencistów co roku oświadczeń
podatkowych w ZUS. Nowe oświadczenia należy dostarczyć tylko w sytuacji
zmiany lub odwołania dotychczasowych. Jeśli nie nastąpiły żadne zmiany,
dotychczasowe oświadczenia obowiązują one także na kolejne lata
podatkowe.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że zgodnie z przepisami ustawy o
podatku dochodowym od osób fizycznych oświadczenia i wnioski mające wpływ na
obliczenie zaliczki na podatek złożone na 2023 rok obowiązują również w 2024 roku
i w latach następnych. Dlatego nie ma potrzeby składania co roku nowych
oświadczeń, jeśli nic się nie zmieniło. Te poprzednio złożone oświadczenia
obowiązują w następnych latach podatkowych do czasu ich odwołania lub zmiany.
Jeśli nic się nie zmieniło – nie ma potrzeby składania nowych oświadczeń
– Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpływają oświadczenia podatkowe od
świadczeniobiorców. Wiele z tych dokumentów jest niepotrzebnie złożona, gdyż
potwierdzają one tę samą sytuację, która została przez nich wskazana w
poprzednim roku. Dlatego przypominamy, że jeśli nic się u naszego
świadczeniobiorcy nie zmieniło, czyli np. nadal chce, by rozliczać go wspólnie ze
współmałżonkiem – wiec dokonuje takiego samego wyboru jak w roku poprzednim –
to nie ma potrzeby składania nowego oświadczenia, ubiegłoroczne nadal
obowiązuje. Nowe oświadczenie musimy dostarczyć tylko w sytuacji, gdy chcemy
odwołać poprzednie lub dokonać zmiany – przypomina Katarzyna Krupicka,
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa podlaskiego.
O czym warto pamiętać
Zasady ogólne dotyczące wniosków i oświadczeń podatnika:
podatnik jest obowiązany wycofać lub zmienić złożone uprzednio
oświadczenie, lub wniosek, jeżeli uległy zmianie okoliczności mające wpływ
na obliczenie zaliczki,
jeżeli podatnik zmieni uprzednio złożone oświadczenie lub wniosek, to nie
będzie zobowiązany do wycofania poprzednio złożonych wniosków lub
oświadczeń,
wniosek lub oświadczenie późniejsze uchyla wniosek, lub oświadczenie
wcześniejsze.