OBOWIĄZKOWY KSeF PRZESUNIĘTY NA 1 LUTEGO 2026 roku
• Sejm przyjął ustawę przesuwającą termin wdrożenia obowiązkowego KSeF do 1 lutego 2026 r.
• W kolejnym etapie procesu legislacyjnego Ministerstwo Finansów zaproponuje dwuetapowe wprowadzenie obowiązku.
• To oznacza, że proces wystawiania faktur z punktu
widzenia przedsiębiorców nie ulega na razie zmianie.
• Już teraz przedsiębiorcy – szczególnie mniejsi – w lokalnych urzędach
skarbowych mogą zapoznawać się z funkcjonalnościami darmowych
narzędzi przygotowanych przez Ministerstwo Finansów.
9 maja Sejm przyjął projekt nowelizacji ustawy o VAT, który przesuwa obowiązek
wystawiania e-faktur na 1 lutego 2026 r. W następnym etapie procesu legislacyjnego przyjętą ustawą zajmie się Senat.
Dalsze zmiany legislacyjne Przegłosowana w Sejmie ustawa zakłada niezbędne przesunięcie daty rozpoczęcia obowiązywania Krajowego Systemu e-Faktur.
Jednakże, aby dać przedsiębiorcom możliwość lepszego zapoznania się z propozycjami zmian i odbycia rzetelnych konsultacji, Ministerstwo Finansów podjęło decyzję o podzieleniu prac legislacyjnych na dwie części.
W drugim projekcie legislacyjnym ministerstwo przedstawi propozycje uproszczeń
obowiązków związanych z wdrożeniem KSeF oraz zaproponuje etapowe wejście w życie
obowiązkowej e-faktury:
• 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą
podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł.,
• 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.
KAS przygotowana, aby pomagać przedsiębiorcom
Oznacza to, że przedsiębiorcy zyskali więcej czasu, żeby przygotować się do
obowiązkowego KSeF. Obecnie w procesie wystawiania przez nich faktur nic się
nie zmienia i nadal mogą oni korzystać z dotychczasowych narzędzi i rozwiązań.
Ministerstwo zachęca jednak – szczególnie mniejszych przedsiębiorców – do
wykorzystania dodatkowego czasu do zapoznania się z darmowymi narzędziami
stworzonymi przez resort: Aplikacją Podatnika i e-mikrofirmą. Wkrótce ma się też
pojawić Aplikacja Mobilna KSeF, która umożliwi wystawianie podstawowych faktur
w KSeF oraz ich korekt, a także podgląd faktur wystawionych i otrzymanych w KSeF.
„Przygotowaliśmy merytorycznie około tysiąca pracowników w lokalnych Urzędach
Skarbowych. Już teraz są oni gotowi pomagać przedsiębiorcom w korzystaniu
z przygotowanych przez nas aplikacji. Jeśli ktoś będzie chciał zobaczyć jak one działają
i przekonać się czy spełniają jego oczekiwania i potrzeby, to dostanie indywidualne
Urząd Skarbowy
we Włocławku
OBOWIĄZKOWY KSeF
PRZESUNIĘTY NA 1 LUTEGO 2026 roku
wsparcie w tym zakresie. Po wakacjach zaczniemy też specjalne szkolenia. Dodatkowo,
od stycznia 2025 r. zostanie również uruchomiona specjalna infolinia Krajowej
Informacji Skarbowej (KIS) dla spraw związanych z KSeF” – zapowiada Marcin Łoboda,
Szef Krajowej Administracji Skarbowej.
W każdej chwili można przyjść do US i otrzymać informacje na temat działania
systemu, korzystając z pomocy pracowników urzędów skarbowych. Aby nie tracić
czasu i nie stać w kolejce, warto umówić się na wizytę w urzędzie na konkretny dzień
i godzinę, za pomocą formularza na stronie internetowej. Można przy tym dodać
komentarz i wskazać, że tematem spotkania jest uzyskanie informacji nt. KSeF.