Z jakim wyprzedzeniem emeryt lub rencista powinien poinformować ZUS o zmianie
adresu lub rachunku bankowego?
Emeryci, renciści oraz inne osoby pobierające świadczenia z ZUS-u powinny
pamiętać, aby
z odpowiednim wyprzedzeniem informować Zakład o zmianie adresu lub numeru
konta bankowego.
W przeciwnym razie, w przypadku zgłoszenia z opóźnieniem, istnieje ryzyko, że
emerytura lub renta zostaną zwrócone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Każdą zmianę adresu lub numeru rachunku bankowego emeryt, rencista oraz osoby
pobierające inne świadczenia wypłacane przez ZUS powinny zgłosić do Zakładu najpóźniej
na 12 dni roboczych przed terminem płatności swojego świadczenia. W przypadku
zgłoszenia z opóźnieniem istnieje ryzyko, że emerytura lub renta zostaną zwrócone do
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik
prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Niestety, wciąż zdarzają się klienci, którzy zapominają o tym obowiązku. Często składają
dyspozycję zmiany danych zaledwie kilka dni przed datą wypłaty świadczenia, jednocześnie
zamykając poprzedni rachunek bankowy. Przekazanie pieniędzy na nieaktualny adres lub
na nieistniejący numer rachunku skutkuje zwrotem emerytury lub renty do ZUS-u, co
oznacza, że senior będzie musiał dłużej czekać na przekaz z poczty lub przelew bankowy.
Dlatego warto zawczasu zapobiegać takim sytuacjom i na bieżąco informować ZUS o
zmianie miejsca zamieszkania oraz numeru konta bankowego – podkreśla rzeczniczka.
Jak dokonać zmiany danych
Osoby mieszkające w Polsce mogą dokonać zmiany danych adresowych, osobowych lub
rachunku bankowego, korzystając z formularza EZP. Formularz ten można złożyć osobiście
w placówce ZUS, wysłać pocztą lub przesłać elektronicznie za pośrednictwem platformy
PUE/eZUS.