powiat Aleksandrowski - Wiadomości Wiadomość 0 Wiadomości - strona główna

Czy powstanie ścieżka rowerowa łącząca Włocławek z Inowrocławiem? – Mamy odpowiedź Urzędu Marszałkowskiego

W lutym w Zakrzewie odbyło się spotkanie przedstawicieli trzech samorządów: Zakrzewa, Bądkowa i Dąbrowy Biskupiej, z mieszkańcami tych gmin. Tematem dyskusji była budowa ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 252, która przebiega przez wszystkie trzy gminy. 

Mieszkańcy podkreślali, że duży ruch na tej trasie oraz brak dedykowanej infrastruktury uniemożliwiają bezpieczne poruszanie się pieszych i rowerzystów. W odpowiedzi na te obawy, w trzech gminach rozpoczęto zbieranie podpisów pod petycją do Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Piotra Całbeckiego, o utworzenie takiej ścieżki. 
 
Zapytaliśmy Urząd Marszałkowski o stanowisko w tej sprawie.Odpowiedzi udzielił nam Łukasz Kościelski, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim:
 

Mając na uwadze wszystkie doświadczenia związane z budową bezpiecznych dróg rowerowych, już w poprzedniej dekadzie, wypracowaliśmy w Urzędzie Marszałkowskim standard przygotowania wszystkich tego typu inwestycji. Pozwoliło to zrealizować ponad 100 ważnych inwestycji dla lokalnych społeczności wzdłuż dróg wojewódzkich na terenie całego województwa.

Podstawową zasadą wszystkich inwestycji związanych z doposażaniem dróg w bezpieczne chodniki, ścieżki rowerowe, przejścia są porozumienia pomiędzy samorządem województwa oraz gminami i powiatami, przez które przebiegać ma nowa infrastruktura. Są one niezbędne do:

  • prawidłowego wytyczenia ścieżki (nie zawsze optymalny przebieg drogi rowerowej to krawędź drogi wojewódzkiej)
  • właściwej współpracy na etapie przygotowania czasochłonnej dokumentacji projektowej (koncepcja, projekt, decyzja środowiskowa, pozwolenie na budowę, koordynacja z zadaniami własnymi gmin)
  • zabezpieczenia niezbędnego gruntu (wszystkie inwestycje tego typu wiążą się z pozyskiwaniem działek należących do jednostek samorządu terytorialnego, Skarbu Państwa oraz podmiotów prywatnych. Często konieczne są mediację z udziałem samorządów)
  • budowy montażu finansowego (jeden kilometr budowanej od podstaw drogi rowerowej to koszt rzędu ok. 1,5-3 mln zł, a na terenach zurbanizowanych kwota za 1 km jest jeszcze wyższa).

W ramach przywołanej współpracy, dotyczącej budowy ścieżek, przygotowywane są do realizacji kolejne inwestycje m.in wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 266 w Radziejowie, wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 244 w powiecie bydgoskim, czy wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 534 w powiecie rypińskim.

Urząd Marszałkowski ma aktualnie podpisane porozumienia/umowy z niżej wymienionymi gminami o współpracy i współdziałaniu w zakresie prac na drodze woj. nr 252, gdzie gminy same opracowują dokumentację projektową, partycypują w ewentualnych kosztach wykupu grantów oraz same realizują poszczególne zadania:

z Gminą Zakrzewo:

– budowa ścieżki rowerowej Kuczkowo-Sędzin przy DW 266 (realizowane do 31 grudnia 2025 r.),

– budowa ścieżki pieszo-rowerowej w miejscowości Siniarzewo DW nr 252 (zrealizowane w grudniu 2024 r.),

– budowa ścieżki pieszo-rowerowej Seroczki – Zakrzewo DW nr 252/266 od granicy z Gminą Koneck do skrzyżowania DW nr 252 w m. Zakrzewo (zrealizowane w kwietniu 2024 r. Trwają wykupy gruntów).

oraz

z Gminą Dąbrowa Biskupia – odwodnienie skrzyżowania dróg: wojewódzkiej nr 252 (ul. Długa) i powiatowej nr 2573C (ul. Topolowa) DW 252 – 26 lutego Gmina Dąbrowa Biskupia przekazała do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy dokumentację projektową ww. zadania, celem zgłoszenia inwestycji. Trwa weryfikacja dokumentacji przekazanej przez gminę pod kątem kompletności i wcześniejszych uwag, które wskazało ZDW w Bydgoszczy.

Jak najbardziej dostrzegamy potrzebę budowy ścieżek dla pieszych i rowerzystów między Inowrocławiem a Włocławkiem. Kolejne inwestycje w zakresie budowy ścieżek pieszo-rowerowych na odcinku Włocławek-Inowrocław zależą więc także od zaangażowania kolejnych samorządów lokalnych.

Przypomnijmy, że cały 63-kilometrowy trasy od Inowrocławia do Włocławka przeszedł głęboką modernizację za ponad 108 mln zł, zakończoną w 2013 roku. Był to największy projekt w obszarze infrastruktury drogowej zrealizowany w regionie w unijnej perspektywie 2007-2013.

W 2025 roku zrealizujemy na DW nr 252 pakiet zadań związanych z doświetleniem przejść dla pieszych – łącznie doświetlimy 20 przejść pomiędzy Inowrocławiem i Włocławkiem (zadanie jest realizowane w trybie zaprojektuj i wybuduj). Poza tym planujemy odnowę nawierzchni na odcinku Dziennice – Pławinek (ok 2,3 km). W najbliższych latach zaplanowaliśmy też budowę ronda na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 252 z drogami powiatowymi na Górę i Balczewo w Dziennicach (powiat inowrocławski). Na realizację tego zadania planujemy wykorzystać pozyskane z programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27.

Budowa ścieżki pieszo-rowerowej łączącej Inowrocław z Włocławkiem to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale także promocji aktywnego trybu życia i zrównoważonego transportu. Realizacja takiego projektu mogłaby przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności turystycznej regionu oraz integracji lokalnych społeczności.
 
Obecnie pozostaje czekać na decyzję władz wojewódzkich oraz dalsze działania w tej sprawie. Mieszkańcy i samorządowcy liczą na pozytywne rozstrzygnięcie, które przyniesie korzyści dla całego regionu.
 
Do tematu będziemy wracać