MŁODY TEATR
To projekt, który łączy teatr, edukację kulturalną i animację kultury – opiera się na angażowaniu widzów jako pełnoprawnych współtwórców oferty edukacyjnej i artystycznej Teatru Horzycy. Jego koncepcja powstała w oparciu o potrzeby i pomysły młodzieży oraz seniorów – grup, którą chcą aktywnie uczestniczyć w życiu Teatru.
Projekt zakłada szereg artystycznych inicjatyw integrujących międzypokoleniową społeczność oraz pozwalających na wspólne świętowanie 100-lecia Teatru. W trakcie trzech lat twórczych działań uczestnicy stworzą autorskie spektakle, wezmą udział w cyklicznych warsztatach, zorganizują wieczory performatywne, akcje happeningowe, dyskusje, występując w roli uczestników, twórców, artystów, producentów i PR’owców. Chcemy budować poczucie, że Teatr jest otwarty na młodych i seniorów, może być miejscem rozwoju i spędzania czasu, a nie jedynie sporadycznego kontaktu ze sztuką.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Obecnie w ramach projektu prowadzimy nabór do trzech wydarzeń.
DYSKUSJA – 30.06.2020, godz. 18.00, Plac Teatralny
BŁAZEN: Z czego się śmiejemy w teatrze? – dyskusja podsumowująca sezon 2019/2020
Zapraszamy do rozmowy, w której poruszymy temat śmiechu w teatrze.
Z czego lubimy się śmiać, a z czego naszym zdaniem śmiać się nie wypada? Jaką rolę w sztuce pełni śmiech oraz jakie emocje w nas wywołuje?
Dyskusja będzie też podsumowaniem sezonu 2019/2020, którego hasłem przewodnim było słowo „błazen”. Będziemy odwoływać się do spektakli „Gargantua i Pantagruel”, „Być jak Thelma i Louis, czyli w stronę Meksyku” oraz „Kariera Nikodema Dyzmy”, ale ich obejrzenie nie jest koniecznie do wzięcia udziału w rozmowie.
Do udziału w dyskusji zachęcamy w szczególności młodzież, studentów i seniorów, gdyż jest częścią międzypokoleniowego projektu „Młody Teatr”. Dyskusja odbędzie się na świeżym powietrzu – na Placu Teatralnym. Osoby biorące udział prosimy o zabranie środków ochrony osobistej.
Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, chętnych prosimy o przesłanie zgłoszenia przez wypełnienie formularza: https://bit.ly/3fXJ0pJ
WARSZTATY FILMOWE, 24.07.2020, godz. 10.00 – 17.00
Warsztaty dla młodzieży i studentów w wieku 16-23 lata, którzy chcą zwiększyć swoje umiejętności montażu filmowego.
Informacja o zapisach pojawi się na stronie internetowej oraz Facebooku Teatru.
NAKRĘĆ SIĘ W 24 GODZINY, 25.07.2020, godz. 10.00 – 20.00
Cykliczne wydarzenie, do którego młodzież i seniorzy mogą zgłaszać się w 7-osobowych zespołach, składających się z operatora, montażysty filmu, reżysera, aktorów oraz innych osób, które mogą wspomóc produkcję krótkie etiudy filmowej.
Zespoły o tej samej godzinie spotykają się w Teatrze i losują tematy oraz konwencje etiud, które mają wymyślić, nakręcić oraz zmontować w ciągu jednego dnia, a dokładnie 8 godzin. Wieczorem wszyscy członkowie ekip filmowych spotykają się na wspólnym seansie, a jury złożone z przedstawicieli młodzieży i seniorów, wybiera najciekawsze etiudy.
Informacja o zapisach pojawi się na stronie internetowej oraz Facebooku Teatru.
WAKACYJNE WARSZTATY TEATRALNE
W wakacje młodzież, która w sezonie 2019/2020 współtworzyła dwie grupy teatralnej działające przy Teatrze, będzie pracować także nad wideo-spektaklem w reżyserii Tomasza Mycana. Jego premiera odbędzie się 21 sierpnia.
MIŁOŚĆ
Zapraszamy na dwutygodniowe intensywne warsztaty artystyczne dla młodzieży w wieku 16-20 lat dotyczące tematu miłości. Warsztaty będą odbywać się codziennie na świeżym powietrzu oraz online między 20 lipca a 2 sierpnia i zakończą się premierą stworzonego wspólnie wideo-spektaklu.
Warsztaty teatralne, twórcze, dramaturgiczne, choreograficzne, muzyczne oraz promocyjne poprowadzą aktorzy/aktorki oraz pedagodzy/pedagożki związani z Teatrem Horzycy: Łukasz Ignasiński, Wojciech Jaworski, Joanna Rozkosz, Katarzyna Pągowska, Katarzyna Peplinska-Pietrzak, Marta Siwicka oraz Piotr Śnieguła.
Miłość to temat, który wciąż na nowo inspiruje twórców. Podczas tegorocznych wakacyjnych warsztatów chcemy skupić się na jej dwóch obliczach – miłości partnerskiej oraz miłości do samego siebie.
Co sprawia, że się zakochujemy? Co kształtuje nasz sposób postrzegania miłości? Jaki jest wpływ kultury i społeczeństwa na nasze wybory uczuciowe? Za co kocham siebie i jak tę miłość w sobie pielęgnować? To tylko niektóre pytania, na które będziemy szukać odpowiedzi.
Aby się zgłosić, wypełnij formularz zgłoszeniowy https://bit.ly/37tpYUO i wyślij go do 30 czerwca włącznie. Ilość miejsc jest ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń.
Każda osoba, która prześle zgłoszenie otrzyma wiadomość dot. udziału w projekcie.
Lato w teatrze jest programem Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego finansowanym ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
POCZUJ TEATR
– spektakle z audiodeskrypcją i napisami/tłumaczem PJM
Projekt jest kontynuacją naszych działań budujących dostępność teatru dla widzów ze szczególnymi potrzebami. Planujemy przygotowanie audiodeskrypcji do 3 spektakli oraz opracowanie napisów dla osób z niepełnosprawnością słuchu, a także współpracę z tłumaczem Polskiego Języka Migowego przy wybranych tytułach. W ramach zadania odbędą się także warsztaty teatralne dla osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi oraz zwiedzanie teatru z udziałem tłumacza PJM. Projekt został dofinansowany z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
BAŚŃ – NARZĘDZIE PRACY Z DZIEĆMI
Projekt powstał w inspiracji premierą Alicji w Krainie Czarów w reż. Pawła Paszty, teorią Bruno Bettelheima, który traktuje baśń jako edukacyjne narzędzie terapeutyczno-poznawcze do pracy z dziećmi oraz rozmowami z nauczycielami toruńskich szkół podstawowych. Na tej podstawie stworzyliśmy kompleksowy projekt, oparty na modelu uczenia się przez doświadczenie D. Kolba, którego celem jest podniesienie wiedzy i umiejętności nauczycieli klas I – VI w zakresie wykorzystania baśni jako narzędzia edukacyjnego oraz twórczych metod pracy z dziećmi online.
Nauczyciele razem ze swoimi uczniami wezmą udział w cyklu warsztatów i szkoleń inspirowanych Alicją w Krainie Czarów, a następnie zastosują nabytą wiedzę w praktyce, prowadząc pod okiem mentorów zajęcia oparte na autorskich scenariuszach dot. wybranych baśni, które zbierzemy w publikacji podsumowującej projekt.
W projekcie bierze udział 21 nauczycielek i nauczycieli ze swoimi klasami ze szkół podstawowych z Torunia i okolic.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.