Zaświadczenie z e-Urzędu Skarbowego (e-US) – to proste!
W e-Urzędzie Skarbowym (e-US) można otrzymać zaświadczenia o dochodach,
a także o niezaleganiu w podatkach.
Zaświadczenie jest wystawiane jako dokument elektroniczny (plik) i
doręczane na konto podatnika w e-US.
Zaświadczenia elektroniczne powinny być traktowane na równi z
dokumentami papierowymi.
Użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogą odbierać zaświadczenia na swoim koncie
w serwisie. Warunkiem jest wyrażenie zgody na doręczenie elektroniczne.
Zaświadczenie krok po kroku
logujesz się do serwisu e-US na podatki.gov.pl i wyrażasz zgodę na
e-korespondencję,
składasz wniosek o wydanie zaświadczenia,
otrzymujesz elektroniczne zaświadczenie w postaci pliku,
pobierasz plik z zakładki „Dokumenty otrzymane”,
plik przekazujesz do instytucji, która tego wymaga, np. pocztą elektroniczną,
na nośniku danych czy za pośrednictwem systemu tej instytucji.
Jakie zaświadczenia możesz otrzymać w e-US
o wysokości dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych
(ZAS-DF);
o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na
ubezpieczenia wykazane w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DFU);
o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości (ZAS-W).
Zaletą korzystania z usługi jest brak konieczności wizyty w urzędzie skarbowym
i skrócony czas oczekiwania na wydanie zaświadczenia.
Aktualnie 73% zaświadczeń o dochodach i 54% zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach
jest wydawanych w serwisie w ciągu kilku minut.
Zaświadczenia wydawane w e-US nie podlegają opłacie skarbowej.
Zaświadczenie elektroniczne a papierowe
Dokument elektroniczny (plik) pobrany z e-US ma taką samą moc prawną jak
tradycyjny dokument papierowy.
Zaświadczenie z e-Urzędu Skarbowego (e-US) – to proste!
Zaświadczenie doręczane na konto podatnika w serwisie jest podpisane kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Szefa KAS lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez upoważnionego pracownika urzędu skarbowego.
Osoby, które otrzymają takie zaświadczenie powinny posługiwać się wyłącznie jego elektroniczną wersją i w takiej formie przekazać go np. do uczelni czy banku. Mogą to zrobić korzystając z:
poczty elektronicznej,
nośników danych,
dostępnych aplikacji działających w podmiotach, którym przedstawiane jest
zaświadczenie.
Jak bank czy uczelnia sprawdzą autentyczność zaświadczenia
pracownik instytucji korzystającej z zaświadczenia otrzymuje je w formie pliku
plik zawiera podpis elektroniczny w postaci:
kwalifikowanej pieczęci Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS),
kwalifikowanego podpisu elektronicznego upoważnionego pracownika
urzędu skarbowego
do zweryfikowania podpisu w e-zaświadczeniu służy usługa na portalu PUESC
( https://puesc.gov.pl/uslugi/zweryfikuj-podpis-elektroniczny )
wydruk e-zaświadczenia nie będzie potwierdzany w urzędzie skarbowym,
dlatego w przypadku gdy dokumentacja sprawy prowadzona jest w formie
papierowej, raport z weryfikacji podpisu wraz z zaświadczeniem można
wydrukować i dołączyć do akt.
Zaświadczenia elektroniczne wydawane w e-US powinny być traktowane na równi z dokumentami papierowymi.
Więcej o zaświadczeniach elektronicznych na stronie:
https://www.podatki.gov.pl/zaswiadczenia/pliki-do-pobrania/#instrukcje